SK7RN och SK7CA hade gemensam radioweekend.

Radioweekend på alvar
Ölands och Kalmars radioamatörer genomförde temadag

om amatörradio och krisberedskap på Station Linné.

Forskningsstationen Linné på södra Öland vill vara väl förberedda om det värsta skulle hända och hade därför bjudit in radioproffsen (som bl a Ölandsbladet numera kallar oss) från Ölands och Kalmars amatörradioföreningar under helgen 10-11 augusti för att berätta om sin samhällsstödjande verksamhet.

Heldag om säkerhet och krisberedskap

Lördagen var avsatt för presentationer om säkerhet och krisradiosamarbetet med kommunerna.

För din säkerhet.

KRAS-ordföranden SM7MCD/Leif höll ett föredrag på uppdrag av MSB med rubriken ”För din säkerhet”. I detta avseende representerade han Kalmar FBU-förening och lärde oss hur vi själva bäst förbereder oss för en kris och klarar oss med enkla medel.

Ölands Krisradiosystem.

Därefter var det SM7MQE/Enars tur att presentera Ölands krisradiosystem, ett nät som du som var med på SSA:s årsmöte i Borgholm tidigare i år torde vara välbekant med. Vid sin sida hade Enar beredskapssamordnaren i Mörbylånga kommun, Camilla Thure, som redogjorde för samarbetet med radioamatörerna, vilka man ser som en viktig samhällsresurs i ett krisläge.

Enars bildspel finns här: Samhallsstod.pdf

Användning av repeatrarna på Öland.

SM5GXQ/Peter berättade om hur man på ett enkelt sätt använder repeatrarna på Öland. En enkel lathund delades också ut; den finns för nedladdning här: Lathund.pdf.

Peters bildspel finns här: Repeater-Oland.pdf.

Uppmärksammat i media

Här kan du läsa ett par av de artiklar som blev resultatet av vår satsning:

Internationell forskningsstation

För de som inte känner till Station Linné kan vi berätta att det är en  fältforskningsstation på södra Ölands alvar. Det är även ett forskarhotell som nyttjas av ett flertal svenska och utländska forskningsprojekt, vilka bedriver sina fältstudier i Ölands unika natur- och kulturskatt. Deras pedagogiska aktiviteter för unga och gamla är mycket uppskattade.

Stationen, som med öländska mått ligger relativt högt med utsikt över sundet, driver även ett mycket fräscht vandrarhem, där några av oss kunde övernatta till förmånligt pris. De som kom med husbilar fick kostnadsfri ställplats.  Mer om stationen finns här https://www.stationlinne.se/.

Lite sol och mycket vind

Öland brukar kallas solens och vindarnas ö och denna helg gjorde den verkligen skäl för det senare epitetet. Det blåste tyvärr så kraftigt att vi inte vågade sätta upp några av de större antennerna. En test av den relativt nya sexbandsvertikalen Grazioli MV6 från Limmared fick därmed utgå och förhoppningsvis göras en annan gång. Dock kan vi redan nu säga att en preliminär provning några dagar innan visade positiva resultat. MV6 är helt klart en kvalitetsprodukt men också ett riktigt ”mekano” med ett par hundra delar, skruvar och muttrar inräknade. Med den utförliga instruktion som medföljer, monterar man den dock lätt på några timmar.

En som däremot hade god nytta av ölandsvindarna var SA0BBO/Bengt, som efter en del trasslande med linorna fick upp sin stora drake där han fäst en 30+ meters antennlina. Hur många QSO det blev via draken har vi i skrivande stund inte koll på, men förstod att det blev lite extra QSB på signalerna när draken for fram och tillbaka över station Linné.

Radiokurs bland blommor och bin.

Efter lördagskvällens grillning och trevligt umgänge blev det lite radioktiviteter på varierande frekvenser under söndagen. Vid lunchtid var vi många som flockades kring SM7MCD/Leif för att få del av hans gedigna kunskaper i antennanpassning. Bland annat visade han praktisk användning av en så kallad strömbalun bestående av ett stort antal små ferritringar trädda på koaxkabeln. I höst planerar Leif en utbildning i KRAS regi kring antenner liknande vad som redovisades på SSA:s årsmöte i Borgholm.

Radiohelgen på station Linné var den första gemensamma sammankomsten som Ölands- och Kalmarklubbarna veterligen haft. Flera intressanta ämnen diskuterades och den allmänna uppfattningen var att det här gav mersmak. Det vänliga bemötande och goda service vi fick av personalen på stationen gör att vi ser fram emot en radiohelg där även nästa år.

SM7DMY/Göran