SK7RN vid Långe Erik
fick stor uppmärksamhet

Helgen 17-18 augusti var det den internationella fyrhelgen eller The International Lighthouse and Lightship week, som det kallas. Sedan många år aktiverar medlemmar från Ölands Radioamatörer då fyren Långe Erik på Ölands norra udde. Så även i år, och denna gång hade vi tur med vädret jämfört med de senaste åren.

Lördagen började blåsigt men övergick allteftersom till en solig helg då många sökte sig ut till fyren. Tidigt på plats var som vanligt SA7GBS/Gun-Britt och SM7PHS/Börje med två HF-riggar, datorer och VHF apparater under sitt partytält. Efterhand anslöt vi andra och det blev ca 150 QSO:n på flera frekvenser och moder. Gun-Britt körde  FT8 och nådde Japan med sin slopeantenn uppifrån fyren.

Undertecknad körde några CW QSO, bl a ett med SA0BBO/Bengt på Finngrundets fyrskepp, men fick ägna en hel del tid åt att inviga en journalist från tidningen Barometern i amatörradions mysterier. Resultatet av hennes besök blev till vår glädje ett helt uppslag i tisdagens tidning. Artikeln plus andra bilder från fyrhelgen vid Långe Erik finns att se nedan. Klicka på bilderna för att förstora dem.

Uppmärksammat i media.

Här kan du läsa de artiklar som blev resultatet av vår satsning:

SM7DMY/Göran

Artikeln i Barometern den 20 augusti. Klicka på bilden så kan du läsa artikeln.
Gun-Britt var ett eftertraktat villebråd för Barometerns fotograf.
Det kanske inte syns här men under dagen kom många besökare som visade stort intresse för våra aktiviteter.
Gun-Britt och Börje hade som vanligt placerat ut information om såväl vår klubb som amatörradion i allmänhet.
Gun-Britt och Börje i sitt tält med Långe Erik i bakgrunden.
Så här såg det ut för några år sedan när vår dåvarande ordförande Erik/DZV invigde fyrhelgen.